Een kijk terug

Terugblik op twee jaar studeren en lesgeven.
De voorbije twee jaar aan Thomas More waren een boeiende en leerrijke periode waarin ik niet alleen theoretische kennis heb opgedaan, maar deze ook concreet heb kunnen toepassen in mijn job als leerkracht.
Tijdens mijn studies heb ik mezelf verdiept in nieuwe onderwijsmethoden, pedagogische inzichten en technologische hulpmiddelen die mijn lespraktijk verrijkt hebben. Deze ervaring heeft me niet alleen professioneel laten groeien, maar ook mijn passie voor het onderwijs verder aangewakkerd.
In deze terugblik blik ik terug op hoe de opgedane kennis en vaardigheden hun weg hebben gevonden naar mijn klaslokaal en hoe ze een meerwaarde zijn gebleken in mijn dagelijkse praktijk.
Ik als Leerkracht en Elektricien
Het combineren van mijn schoolopdracht met het uitoefenen van mijn werk als zelfstandig elektricien biedt vele voordelen. Hierdoor heb ik niet alleen recht op bijscholing als zelfstandige, aangeboden door leveranciers en merken waarmee ik werk, maar kan ik ook mijn theoretische kennis direct in de praktijk toepassen. Deze unieke combinatie stelt me in staat om mijn vakmanschap te verbeteren terwijl ik tegelijkertijd aan mijn educatieve verplichtingen voldoe.
De problemen die ik op de werkvloer ervaar, neem ik ook mee naar de klas. Zo kan ik aan de hand van foto's of verhalen de cursisten boeien door deze te koppelen aan de leerstof en het visueel te kunnen plaatsen. Ik merk dat ze hierdoor de leerstof sneller opnemen en ook begrijpen wat het nut is van de verworven kennis. Ik hoop dan ook in de toekomst dat ik deze combinatie kan behouden omdat ik geloof in de meerwaarde van een voet in de uitvoering te houden als leerkracht.



Les geven aan Beno
Beno, een educatie na OKAN, biedt mij de kans om alle kennis en vaardigheden die ik bij Thomas More heb opgedaan, in de praktijk te brengen. Binnen deze opleiding sta ik voor de uitdaging om taal- en voorkennisdrempels te overwinnen. Dit doe ik door de leerstof op maat van de leerling aan te passen en actief in te zetten.
Ik zorg ervoor dat verschillende pijlers van Wijze Lessen aan bod komen. Door relevante voorkennis te benutten, stimuleer ik leerlingen om kritisch na te denken. Bovendien verbind ik de theorie met hun land van herkomst door te vragen hoe bepaalde concepten daar worden toegepast.
Om hen optimaal te ondersteunen, bied ik concrete voorbeelden aan die hen helpen bij het uitwerken van hun eigen oefeningen volgens de standaarden van de Basiscompetenties. Daarnaast versterk ik de theoretische uitleg met visuele hulpmiddelen zoals PowerPoint-presentaties en educatieve filmpjes.
Tot slot maak ik gebruik van interactieve tools zoals Kahoot en Mentimeter om op een speelse en snelle manier een toetsing te doen.

CVO Encora
Als leerkracht in het CVO sta ik voor de boeiende uitdaging om mensen met diverse achtergronden gelijke kansen te bieden in hun opleiding. Deze diversiteit vraagt om een veelzijdige aanpak waarin ik verschillende werkvormen inzet om iedereen een eerlijke kans te geven bij het verwerven van complexe leerstof.
Bij elektriciteit komt deze uitdaging duidelijk naar voren; we werken met een fenomeen dat niet direct zichtbaar is. Dit vereist een grondige theoretische basis voordat cursisten aan praktijkoefeningen kunnen beginnen.
Het volwassenenonderwijs biedt een uniek voordeel: cursisten komen al met een intrinsieke motivatie. Mijn belangrijkste rol ligt in het omvormen van deze initiële motivatie naar een diepere nieuwsgierigheid en leergierigheid. Zo creëer ik een leeromgeving waarin cursisten niet alleen kennis opdoen, maar ook hun passie voor het vakgebied ontwikkelen.
In de loop van het schooljaar merk ik dat cursisten steeds vaker met gerichte en interessante vragen bij me komen. Deze kansen grijp ik met beide handen aan en moedig hen aan om hun vragen openlijk in de groep te stellen. Zo kunnen we als klas samen reflecteren en onderzoeken wat niet alleen het AREI (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) hierover zegt, maar ook wat vanuit vakmanschap de juiste aanpak is.
Het is mooi om te zien hoe de klasgroep gedurende het jaar naar elkaar toe groeit en we als hechte gemeenschap het jaar doorkomen. De afsluiting van het jaar wordt vaak gevierd met taart of gebak - een smakelijke bekroning van onze gezamenlijke inspanningen!

